Son en Breugel: 'Meer fietsverkeer, minder auto's'
Om Son en Breugel veilig en leefbaar te houden, wil het gemeentebestuur de komende jaren het autoverkeer beperken en meer ruimte maken voor de fiets. Uit onder meer bewonersbijeenkomsten en een enquête blijkt dat inwoners op diverse wegen verkeersdrukte ervaren en dat fietsers en voetgangers zich niet altijd veilig voelen.
Omdat de Brainport-regio de komende jaren nog sterk uitbreidt en het aantal inwoners - mede door de werkgelegenheid bij ASML - naar verwachting fors gaat toenemen, zorgt dit voor veel extra verkeer. 'Als er geen maatregelen worden genomen, wordt het steeds drukker op de wegen in onze gemeente', stelt het gemeentebestuur van Son en Breugel in een brief aan de raad. 'De huidige verkeerssituatie en de toekomstige ontwikkelingen vragen om een nieuwe visie.' Burgemeester en wethouders komen daarom nu met ideeën, welke maatregelen er de komende jaren nodig zijn.
Son en Breugel zou nog meer moeten inzetten op fietsverkeer, stelt het gemeentebestuur. Dit geldt voor de verbetering van zowel de 'fietsinfrastructuur binnen de dorpskernen, de verbinding tussen de dorpskernen, als voor het bieden van hoogwaardige fietsverbindingen'.
Minder auto's
Overigens blijft ook de personenauto belangrijk. Om de overlast van autoverkeer zoveel mogelijk te beperken, zouden auto's vooral op de hoofdroutes rond Son en Breugel moeten blijven. Daarover wil het gemeentebestuur in gesprek met buurgemeenten. De knelpunten die er in de regio zijn, zijn immers ook van invloed op de verkeersdrukte in het eigen dorp.
Denk hierbij aan files op de snelweg A50 en op de John F. Kennedylaan in Eindhoven. Hierdoor zoeken veel automobilisten een snellere route door het centrum van Son en Breugel en ontstaat er relatief veel drukte op de Boslaan, Nieuwstraat, Kanaalstraat, Wilhelminalaan en Veerstraat. En dus overlast voor de leefbaarheid en het langzaam verkeer.
Uitvoeringsprogramma
Het aantrekkelijk maken van andere vervoersmiddelen dan de auto, blijft een speerpunt. Het college wil daarom ook de komende jaren kijken hoe het inwoners kan stimuleren om de bus te pakken of te kiezen voor deelmobiliteit.
Volgende week buigt de gemeenteraad zich over de verkeersvisie.